domingo, 30 de junio de 2013

Sclavi, autonomi, stapani

Consideratii personale pe margine unor "stari de fapt"

  Muncitor (conform DEX): "Persoană care ia parte nemijlocit în procesul obținerii bunurilor materiale, la întreținerea și la repararea acestora sau în procese de muncă similare acestora";

(Disecand, la maximum, cand e vorba sa facem diferenta dintre "vorbit" si "facut", dintre "teorie" si "practica" cautam sa
"ametim" lucrurile in asa fel incat "noi" suntem "bunii" iar "ceilalti" sunt "raii".
Oamenii se categorisesc in infinite categorisiri, la care mai adaug si eu . . . aci, inca una:
Avem indivizi de "exprimare literara" dupa cum avem indivizi de "exprimare aritmetica".  "Literarii" sunt indivizi care "in contractul (social) cu ceilalti folosesc doua "ocale" diferite, una folosita pentru "a vinde" (a da) iar cealalta pentru "a cumpara" (a lua), in timp ce "aritmeticii" folosesc atat pentru situatia cand "pierd" cat si pentru aceea cand "castiga", una si aceeasi "masura".
Conceptul "muncitor" (ca dealtfel orice altfel de termen) este "termen polisemantic". 

 
Asta reaminteste faptul ca nu tot ce este "muncitor", ca "functie" este "muncitor" si ca "grad" (vezi si "grad militar", vezi "sah (joc) )  la care trebuie adaugat "amanuntul" ca la "gradul" si "functia" personala se mai adauga alaturi de "motivatia extrinseca" si "motivatia intrinseca (a fiecaruia)".


Sunt unul din oamenii acestei lumi care nu este "autonom" ci "angajat". Sunt (ma rog, ma consider a fi) un ... "obiectivist" (sau, cu alte cuvinte un ... "realist") si iau lucrurile asa cum ele (la momentul vorbirii) sunt. Nu sunt adept nici al "stangii" si nici al "dreptei". Ganduri ca ale mele (cel mai apropiat ca ale mele) le-am regasit reproduse in cuvintele lui Ayn Rand.
 Singurul lucru al carui  adept  sunt, se numeste ...  "yo".
Stiu unde ma aflu pe scara sociala. Cea mai buna analogie pentru a reflecta asta nu poate fi alta decat ... corabia (vaporul).
Cel mai semnificativ exemplu pe care ni-l putem imagina ar fi o nava precum contemporanele "nave de croaziera" dar cu sistem de propulsie precum galera
  Am notat cu "p" (in alaturata imagine) linia de plutire .



M-am nascut, am crescut si am trait in toata viata pe treapta cea mai de jos; a peonilor. Nu mi-a fost niciodata asta nici "constatare amara", nici "constatare dulce" ci pur si simplu "constatare".
Ca si in ascensiunea unui munte, ma interesat sa ma situez si mental exact acolo unde fizicamente sunt.
Deodata cu preocuparea mea de a aduce la linia de plutire tot ce este sub aceasta linie ma voi lupta (in felul meu) pentru ca ambientul pe aceasta treapta a scarii sa fie ... nici mai mult nici mai putin decat ...uman.
Din toata istoria umana una dintre persoanele pe care le stimez este ... Spartacus. Evolutia a adus lucrurile la asa nivel incat cea mai buna arma este mintea. De fapt, mintea a fost cea mai buna arma in toate timpurile dar "azi", mai mult ca oricand, ii e dat omului mijlocul tehnic de a si-o folosi: internetul.
Nu-mi plac revolutiile, rascoalele, grevele, razboaiele, manifestatiile, etc, fizice. Singurul lucru care trebuie sa dicteze in Viata trebuie sa vina ca urmare a exercitarii alegerii. Datorie a fiecarei fiinte umane este sa invete sa aleaga. Sa aleaga ceea ce Vietii ii este nutritiv si nu ceea ce Vietii ii este otravitor.
Ceea ce Vietii, chiar ii foloseste si nu ceea ce Vietii ii vine impotriva.
Este ca atunci cand ai locui intr-o incapere. Pentru a-mi fi bine, daca ma refer strict la "temperatura" am nevoie de un ambient cuprins intre 18 -21º C.
Nu conteaza daca acea incapere este o celula, o garsoniera, un apartament, sau o hala de orice dimensiune (inclusiv daca este mare cat ... Lumea).
Nu conteaza daca in aceeasi incapere cu mine nu e nimeni, daca este o persoana, daca sunt doua sau daca sunt mai multe (inclusiv daca sunt toti locuitorii planetei).
Eu imi fac ambientul care imi trebuie, ambientul care este dovedit ca nu dauneaza (in mod normal) nici unei fiinte umane.
Eficient nu este sa traiesti intr-un ambient in care este foarte frig (sau foarte cald) si in care sa ai tu (sa zicem) un costum ca cel de astronaut, ca sa-ti fie tie bine.
Ca in oricare casa, este mai eficient sa ai incalzire centrala decat sa ai o soba intr-una din camere (sau, cate o soba in fiecare). Dincolo de orice fel de sentiment, eficienta ne indica ca e mai eficient sa incalzesti toata casa la o temperatura moderata decat sa incalzesti foarte tare o camera pentru ca mai apoi sa se duca caldura si in celelalte.
Mie draga caldura caminului. Si mi-e drag ca ... de caldura ca a caminului meu sa se poata bucura  oricine.
Azi calendarul indica 30/06/2013. Am sa dezvolt alta data subiectul. Deocamdata am sa gazduiesc aici cateva lucruri care sunt relationate si cu viitorul acestei pagini.

Sa spun si aci ca viata m-a obligat sa mai invat o limba si ca, daca tot m-a obligat am sa folosesc tot ce sunt capabil (din orice limba as cunoaste) spre a spune lucrurile cat mai aproape de forma lor asa cum o gandesc. Iti ramane tie, stimate lector, sarcina de a incerca (atunci cand iti este acesta interesul) sa intelegi ceea ce eu incerc sa-ti transmit. Nu-mi este usor mie, actul asta de transmitere a informatiei si (in mod sigur) nu-ti va fi nici tie mai usor.
Dar, sa vedem:
Mai intai am o traducere a cuvantului "peon" in aproape toate limbile (descifrabile mie) pe care le ofera traductorul google.

  afrikaans
 albaneza
 azera, turca
 armena
 germana, daneza, estona, vasca, franceza, georgiana, olandeza, engleza, irlandeza, islandeza, italiana, latina, macedoneana, norvegiana, romana, suedeza
 bosniaca, croata
 bulgara
 ceha, galeza, galitiana
 coreana
 slovaca
 slovena
 esperanto
 finlandeza
 greaca
 hindu
 maghiara
 indoneza
 japoneza
 letona
 lituana
 poloneza
 portugheza
 bielorusa
 rusa
 ucraniana
 tailandeza
 afrikàans - pion
 albanes - argat
 azer, turco - gündelikçi
 armenio - batrak
 aleman, danes, estonio, euskera, frances, georgiano, holandes, ingles, irlandes, islandes, italiano, latin, macedonio, noruego, rumano, sueco  - peon
 bosnio, croata - nadničar bulgaro - полицай (politsaĭ)
 ceh, gales, gallego - peòn
 correano -
nodongja
 eslovaco - peony
 esloveno, serbio - Kmet
 esperanto - Braklaboristo
 finlandes - peoni
 griego - ορντινάντσα (orntinántsa)
 hindi - 
Caparāsī hungaro - küldönc
 indonesio - prajurit infanteri
 japones -
Mi jukurenrōdō-sha
 leton - laukstrādnieks
 lituano - juodadarbis
 polaco - czeladnik
 portugues - peão
 bieloruso -
пяхотнік (piachotnik)
 ruso - пехотинец (pekhotinets)

 ucraniano -піхотинець (pikhotynetsʹ)
 
tailandès - B̀āw

 citeste mai departe ...






No hay comentarios:

Publicar un comentario